søndag 13. oktober 2013

10 smarte tids strategier


Jeg har en tilståelse .

Listen over ting jeg ønsker og trenger å gjøre er alltid mye lenger enn listen over ting jeg faktisk oppnår . Jeg kan ikke gjøre alt. Jeg skulle ønske jeg kunne. Jeg er strever stadig . Men på slutten av dagen, er jeg  vanligvis bare ei jente som har mer baller i luften enn jeg klarer å fange.
Og jeg er OK med det .

Jeg hadde et nyttårsforsett som besto av å gjøre mindre og nyte livet mer...Men dette er et så vanskelig konsept for meg. Det er så mange ting jeg vil gjøre, at jeg har en vanskelig for å bremse ned, kutte ut ting, og ikke brenne meg ut.
I år har jeg gjort noen bevisste endringer i måten jeg gjør ting på , og det synes å hjelpe .
Jeg er på ingen måte perfekt. Faktisk , jeg er så langt fra perfekt, at det er ikke engang er morsomt . Mye til min egen forferdelse, er huset mitt ikke alltid rent, mine barn er ikke alltid søte eller pent kledd, Klesvasken har en tendens til å hope seg opp, ikke alle skap eller skuffer er perfekt organisert , jeg har gitt opp håpet om noensinne parkere bilen i garasjen , noen ganger betaler jeg våre regninger noen dager for sent , og noen ganger spiser vi brødskiver til middag fordi jeg bare ikke føler matlaging.





Den type-A-perfeksjonisten i meg blir frustrert av disse feil, men den evige optimisten i meg holder håp om at en dag vil jeg komme i orden.
Inntil det skjer, her er mine strategier for å klemme mest mulig kvalitets tid ut av hver dag:



1. Sett dine prioriteringer.

Ta 10 minutter til å skrive ned dine prioriteringer og til å tenke på hvem eller hva som er viktig for deg. Hold denne listen på et sted der du kan se på den ofte. Hvor mye tid du bruker på ting bør være noe i forhold til hvor viktig det er i livet ditt. Jeg innser at dette er lettere sagt enn gjort, men livet er kort og øyeblikkene er dyrebare. Ikke kast bort tid på ting som ikke betyr noe.


2. Sett på timeren.

Jeg har funnet ut at å sette på timeren er den beste måten å motivere meg selv til å gjøre ting som jeg ikke ønsker å gjøre, og den beste måten og ikke bruke for mye tid. For eksempel liker jeg å ha et rent hus, men noen ganger kan jeg bli litt revet med, ikke ønsker å gjøre noe annet før huset mitt er skinnende rent.
Begrense meg til en time med rengjøring tid om dagen har gjort meg klar over at jeg fortsatt kan fungere selv om det er flekker på speil. Og oftere får jeg mer fart med rengjøringen i den timen enn jeg ellers ville ha gjort , fordi jeg kjemper mot klokken.
Begrense mengden av tiden jeg bruker på tilsynelatende endeløse tid-suger oppgaver som e-post og facebook burde jeg også. for hvis jeg bare har 15 minutter å sitte ved datamaskinen, så jeg må prioritere.
Til slutt, sette timeren gir motivasjon for ting jeg hater å gjøre, som å betale regninger. Hvis jeg vet at jeg bare må gjøre det i 45 minutter, kan jeg tvinge meg selv til å sitte ned og fokusere.


3. Ta deg tid til å omgruppere

Jeg prøver å gi meg selv 10-15 minutter hver morgen for sitte ned med planleggeren min og skrive ned min to-do liste. På samme måte, prøver jeg å ta noen minutter på slutten av dagen for å finne ut hva min plan er for neste dag. Å vite hva som kommer opp, hva jeg må få gjort, og hva jeg ønsker å få gjort bidrar til å holde meg fokusert.


4 . Sett deg små ukentlige mål .

Snarere enn å lage månedlige mål, som jeg alltid hadde gjort i fortiden , har jeg nå begynt å sette meg små ukentlige mål
Hver uke jeg setter jeg  mål for meg selv på følgende områder : Organisering, Ferdigstillelse, rengjøring og familie tid. Da jeg startet med dette var det fort at jeg gapte over for mye, og fikk atter et slag om at jeg ikke klarte det! Men nå har jeg klart å være litt mer rasjonell og setter heller små og enkle mål.




5. Bruk en planlegger og sjekkliste.

Det er noe så tilfredsstillende  å krysse av fullførte elementer på listen. Eller kanskje det er bare meg. Jeg bruker en sjekkliste hver dag fordi det hjelper meg å holde fokus til tross for milliarder distraksjoner- jentene, telefonsamtaler, e-post, ærend,, etc.- jeg møter hver dag.
Jeg begynte å bruke en planlegger i år etter å ha vært uten en i lang tid. Når noe kommer opp, skriver jeg det ned og ikke lenger føler at jeg har en million ting å huske på og tar opp plass i hodet mitt. Jeg skriver også ned mine ukentlige mål rett i planleggeren min slik at jeg kan holde på oppgaven.


6. Involver barna.

I lang tid prøvde jeg å rekke å gjøre ting rundt jentene, inntil en dag jeg plutselig tenkte: la de hjelpe. Jada, det kan ta litt lengre tid, og det kan hende ting ikke blir gjort på den måten jeg vil.
Så istedefor å si "ikke nå, jeg er opptatt " kan vi heller gjøre litt alle sammen ...
Forskjellen på meg og de, er jo at de tjener penger på alt dette, vi har satt opp en lapp på kjøleskapet, der det står hva hver ting er verdt.





7. Splitte tiden

Hvis du har små barn hjemme, vet du hvor vanskelig det kan være å oppnå noe mens de er våkne.hvis du prøver å dele din to-do liste til ting du kan gjøre med barna mens de er våkne og ting du trenger å gjøre mens de sover. Da kommer timeren perfekt inn.


8.Våkn opp tidlig eller være oppe sent.

Jeg er ikke en morgenfugl, så stå opp til 05.00 er ikke ikke noe for meg. men for å være helt ærlig, så elsker jeg fred og ro og alene tid, jeg. Det jeg da pleier er heller å være lenge oppe på kveld/natt. Disse timene etter at barna har gått til sengs eller før de våkner opp kan være så produktive. Jeg finner det blir nok av tid til søvn når de er tenåringer, ikke sant?


9. Unngå TV.

Jeg har noe jeg pleier å se, og som egentlig er litt flaut, jeg ser nemlig på "Dr. Phil" på TV3 på formiddagen, og etter det blir det enten slått over på "FOX" da de pleier og sende Poirot, Miss Marple og insp. Frost, eller så setter jeg på radio. Så jeg ser sjelden på TV. Og for å være ærlig, så føler jeg ikke jeg savner noen ting, ikke at jeg heller ikke kan være med på diskusjoner om div program. Så på min prioriteringsliste min blir det ikke noe offer.


10. Gi deg selv en pause.

For meg er dette den vanskeligste delen. Men jeg lærer. Heldigvis har jeg en flott mann som ikke bare hjelper med huset, men og minner meg på om mine prioriteringer og forteller meg det greit hvis jeg ikke kan gjøre alt.
Fordi ingen kan gjøre alt. Det er bare ikke mulig. Så prøv å slappe av, gjøre det du kan, ta en pause når du trenger det, og ikke blir så fanget opp i to-do liste slik at du glemmer å ta vare på hvert øyeblikk som det kommer.


Livet er kort.
Øyeblikk er dyrebare .
Ikke kast bort tid på ting som ikke betyr noe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar